História

Prvé grafické užívateľské rozhranie (Wimpy) bolo vyvinuté v roku 1973 vo vývojových laboratóriách spoločnostov Xerox.  Získalo si obľubu medzi užívateľmi spolu s počítačmi Mac okolo roku 1984 a následne aj v Microsoft Windows.

Predchodcovia GUI 

Jeden z predchodcov GUI bol vyvinutý v Stanford Research Institute. Práce viedol Douglas Engelbart. V prostredí boli odkazy, s ktorými sa manipulovalo pomocou myši. Tento koncept odkazov bol ďalej vylepšovaný a rozšírený pracovníkmi Xerox PARC, najmä Alanom Kayem. GUI bolo primárne rozhranie pre počítače Xerox Alto. Mnoho ďalších moderných a univerzálnych GUI bolo odvodené z tohto systému. 
Ivan Sutherland vyvinul v roku 1963 systém "Sketchpad". Bolo používané pero pre vytvorenie objektov a manipuláciu s nimi v technických výkresoch.

 

Užívateľské rozhranie PARC 

Užívateľské rozhranie PARC sa skladalo z grafických prvkov, ako napríklad okien, ponúk (menu), "radio" polí, Zaškrtávacie tlačidiel a ikon. Toto rozhranie začalo používať spolu s klávesnicou aj polohovacie zariadenie. Tieto aspekty boli zdôraznené používaním alternatívneho názvu Wimpy, ktorý je skratkou pre názvy windows (okná), ikony (ikony), menus (ponuky) a pointing Devid (polohovacie zariadenie).

Prevratný vývoj

Nasledovateľov PARCu, počítač, ktorý mal v roku 1981 prvýkrát GUI centralizovane, bol Xerox 8010 Star Information systém. Nasledovali počítače Apple Lisa (1983), Apple Macintosh 128K (1984), ďalej Atari ST a nakoniec Commodore Amiga (1985). 
Rané GUI príkazy, pred príchodom IBM Common User Access, používali rôzne príkazové sekvencie pre rôzne programy. Napríklad klávesa F3 aktivovala nápovedu v programe WordPerfect. Ponuky (menu) boli prístupné pomocou rôznych klávesov (control v WordStar, Alt alebo F10 v programoch spoločnosti Microsoft, pomocou "/" v Lotusu 1-2-3, F9 v Norton Commander). 
Kvôli týmto programovým rozdielom boli vyrábané plastové alebo drevené masky, ktoré boli na plochách okolo klávesov. Na nich boli napísané funkcie platné pre rôzne programy.

Post-Wimpy rozhranie

Aplikácie na menších prenosných zariadeniach (napríklad chytré mobilné telefóny alebo PDA), pre ktoré Wimpy nie je prispôsobený najlepšie, používajú novšie techniky interakcie s užívateľom. Tieto techniky sú všeobecne nazývajú Post-Wimpy. 
Začiatkom desiatych rokov 21. stor. sa začala vo väčšej miere objavovať zariadenia založené na ovládanie dotykmi (Android alebo iPhone), ktorých užívateľské rozhrania sú Post-Wimpy. Používatelia používajú viac ako jeden prst pre interakciu so zariadením prostredníctvom displeja. To im dovolí vykonávať akcie typu približovania (pomocou zbiehanie dvoch prstov) alebo rotácie s objektmi zobrazenými na displeji (krúženie dvoma prstami). Je dôležité podotknúť, že by sa takéto akcie nevykonali iba s využitím myši.

Porovnaní s príkazovým riadkom ( CLI )

GUI vzniklo ako potreba nahradiť rozhranie príkazového riadku niečím , čo by sa ľudia rýchlejšie naučili a všetky príkazy nemuseli písať . CLI dovoľuje veľkú efektivitu , ak sa užívateľ naučí príkazy , ale naučenie zaberie nejaký čas . Ďalšou vecou je tá , že používanie príkazového riadku môže byť pomalé , keď používateľ zadáva príkazy s mnohými parametrami s / alebo cesty k súborom na disku . Wimpy poskytuje rôzne tlačidlá apod reprezentujúci rozličné systémové príkazy , a to na niekoľko kliknutí .
Na druhú stranu , GUI môže byť horšie tým , že niektoré nastavenia sú príliš hlboko v systéme .
Ale doklikání vo Wimpy môže byť jednoduchšie v porovnaní s tým , že v príkazových riadkoch neplatia všetky príkazy pre všetky adresáre alebo prostredie . Často je preto nutné preskakovať z adresára do adresára .
Väčšina moderných operačných systémov poskytuje ako Wimpy , tak aj CLI , hoci GUI získava u bežných užívateľov väčšiu pozornosť . Aplikácie môžu mať obe rozhrania . Často je to tak , že prvé bolo CLI , a GUI je len jej obalom , zjednodušujúcim niektoré funkcie . To je preto , aby vývojári mohli vyskúšať funkčnosť programu , bez toho aby sa obťažovali s vývojom grafického rozhrania . To je poväčšinou v operačných systémoch typu UNIX . Umožňuje to užívateľom používať programy ako automatizované skripty , nielen iba GUI .